Pažintis su Aivaru Aalto

Turbūt visi kas bent šiek tiek domisi pasaulio dizaino raida ir jo istorija jau yra girdėję daugybę puikių atsiliepimų apie Suomijos kūrėjus, kurie virtuoziškai gebėjo suderinti funkcionalumą, natūralumą ir estetiką. Vienas ryškiausių pasaulio ir Suomijos architektų ir dizainerių – Aivaras Aalto (1898-1976). Jo estetika ir projektavimo filosofija vadovaujasi šiuolaikiniai projektuotojai, kurių idėjas atspindi net naujausi virtuvės baldai. Aalto gamtos piešiniai, medžio struktūros studijos liudija, jog architekto kūryboje gilią prasmę turėjo aplinka, uolėtas ir vandenų išraižytas peizažas. Baldų forma, stiklo indai, net architektūriniai sprendimai, atrodo, buvo įkvėpti gamtos formų, kurios visada yra logiškai pagrįstos plastinės išraiškos. Istorinė aplinka, viduramžių skliautai, gamtos motyvai ar medžių šakos metafora materializuojasi vėduoklinės formos architekto pastatų planuose ir erdvėse.

Architektas ir dizaineris Aalto išmanė praeities kultūros istoriją, domėjosi funkcionalizmo ir ekspresionizmo kryptimis, abstrakčiuoju menu, tačiau savo kūryboje tiesiogiai nesinaudojo. Jis dažnai pabrėždavo, kad istorinius pavyzdžius reikia atmesti ir rasti savo šiuolaikinį sprendimą. Aalto sugebėjo rasti savitą stilių, naujas mašininio amžiaus tendencijas priartinti prie žmogaus per gamtos formas. Dažnai jis, kaip ir A. Gaudi, vadinamas bioninio dizaino pradininku.

Trečiajame XX amžiaus dešimtmetyje baldams pradėta naudoti vamzdinį metalą. Tai išsyk paveikė daugelio projektuotojų kūrybą. Aalto domėjosi naujomis tendencijomis, todėl taip pat neliko abejingas naujai medžiagai. Aivarui Aalto pažintis su Turku baldų fabriko savininku Otto Korhonenu, išaugusi į kūrybinį bendradarbiavimą, praktinė patirtis su gamybos technologijomis atvėrė platesnes kūrybos galimybes. Pirmieji sėkmingi dalyvavimai konkursuose ir parodose skatino toliau dirbti baldų dizaino srityje. Kelerius metus sėkmingai eksperimentavęs su lenktomis klijuotinėmis medžio lukšto juostomis Aalto pateikė net keletą kėdutės kojų variantų – L, Y ir X. Net virtuvės baldai atspindėjo naujausias to meto dizaino tendencijas ir galimybes.

Aalto baldais susidomėta Didžiojoje Britanijoje. Pirmą kartą parodoje Londone ir Milane buvo eks-ponuotos lenktų medinių konstrukcijų kėdės. Spaudoje pasirodė teigiamų straipsnių. Aalto medinius baldus pradėjo eksportuoti į Ciurichą, Bazelį. Tarptautinis pripažinimas paskatino jį kartu su žmona Aino Aalto ir artimiausiais bendraminčiais įkurti firmą-studiją Artek. Studija rengė parodas, rūpinosi Aalto baldų, šviestuvų, audinių eksportu, propagavo interjero kultūrą. Aalto buvo idealistas, jam rūpėjo skleisti estetišką buities kultūrą, gaminti pigius, patogius baldus. Artek iki šiol nenutolo nuo Aalto idealų. Firmoje dirba jaunas dizainerių kolektyvas, projektuoja naujus baldus ir tęsia jo tradicijas, gamina unikalius autoriaus baldus, rengia parodas.

Medinių lenktinio medžio, juostinių konstrukcijų gaminiai ir net vaikų baldai – tai išskirtinis Suomijos baldų dizaino bruožas. Ketvirtajame dešimtmetyje Aalto sėkmingų eksperimentų naujovės padarė perversmą ne tik Suomijos, Skandinavijos, bet ir pasaulio baldų dizaine.

Comments are closed.